Η δημόσια εκπαίδευση αργοπεθαίνει – η ιδιωτική εκπαίδευση έρχεται

Ξεκινωντας απο την πρωτοβαθμια-δευτεροβαθμια εκπαιδευση στα πλαισια του “νεου σχολειου” περιλαμβανονται Τομεακα Επιχειρησιακα Προγραμματα που αφορουν στα ακολουθα:

  • 1. Ψηφιακό σχολείο (μειωση της υλης, “ψηφιακα” βιβλια).
  • 2. Αναμόρφωση όλων των προγραμμάτων σπουδών.
  • 3. Εξορθολογισμός της ύλης και υποστήριξη του ολοήμερου σχολείου.
  • 4. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών (παιδαγωγική καθοδήγηση, διοικητική επάρκεια).
  • 5. Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας- εφαρμογή προγραμμάτων στα σχολεία.
  • 6. Εφαρμογή εκπαιδευτικού προγράμματος & απαραίτητων παρεμβάσεων σε σχολεία που βρίσκονται σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
  • 7. Εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης (μετανάστες, ρομά, μουσουλμανόπαιδες).
  • 8. Διαμόρφωση μητρώου ΑμεΑ στην εκπαίδευση & την βελτίωση της ειδικής αγωγής.
  • 9. Αξιολόγηση κάθε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ ,εφαρμογή προγράμματος αναδιάρθρωσης τους.
  • 10. Διαμόρφωση ηλεκτρονικού κόμβου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού για εφήβους.

“Παράλληλα, προβλέπεται η σταδιακή μετατροπή όλων των δημοτικών σε ολοήμερα και η καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης στους μαθητές.”

Οι υπολοιπες αλλαγες αναφερονται στην προσληψη των εκπαιδευτικων, στην εισαγωγη της ξενης γλωσσας στο δημοτικο, στις αναδιαρθρωσεις των 2 τελευταιων ταξεων του λυκειου, καθως και στις μεταρρυθμισεις των εισαγωγικων εξετασεων.

Οσον αφορα την τριτοβαθμια εκπαιδευση αναφερονται χαρακτηριστικα τα ακολουθα:

  • Τα συμβουλια των ιδρυματων θα αποτελουνται πλεον και απο “εξωτερικα μελη” (εξωπανεπιστημιακα δηλαδη) σε ποσοστα απο 44.4 % εως 46.6 % (αναλογα με τα μελη του συμβουλιου).
  • Προϋποθεσεις για να εκλεγει ενα προσωπο ως εξωτερικο μελος ειναι η ευρεια του αναγνωριση στην επιστημη, τα γραμματα, την τεχνη, τον κριτικο στοχασμο, την κοινωνικη του δραστηριοτητα η την σημαντικη προσφορα του στο κοινωνικο συνολο απο θεση ευθυνης και η γνωση και εμπειρια στον τομεα διοικησης.
  • Καθε ιδρυμα ειναι υπευθυνο για την διασφαλιση και βελτιωση της ποιοτητας του ερευνητικου και εκπαιδευτικου εργου του, καθως και των παρεχομενων υπηρεσιων του. Για τον σκοπο αυτο εχει συγκροτηθει η Μοναδα Διασφαλισης της Ποιοτητας (ΜΟ.ΔΙ.Π) με νομο απο το 2005, η οποια ειναι υπευθυνη για την αξιολογηση της λειτουργιας και των υπηρεσιων του ιδρυματος.
  • Η πολιτικη και η στρατηγικη, καθως και η αξιολογηση του καθε ιδρυματος εγκρινεται απο το συμβουλιο του ιδρυματος μετα απο προταση του πρυτανη.
  • Οι καθηγητες χωριζονται στις εξης τρεις κατηγοριες αναλογα με το καθεστως της απασχολησης τους:
  1. Πληρους και αποκλειστικης απασχολησης (100 % τακτικων αποδοχων)
  2. Πληρους απασχολησης (75 % τακτικων αποδοχων)
  3. Μερικης απασχολησης (35% τακτικων αποδοχων)
  • Απο το διδακτικο ετος 2014-15 ΠΑΥΕΙ η διανομη των διδακτικων συγγραματων στους φοιτητες με δαπανες του Δημοσιου και θεσπιζεται η υποχρεωση αναρτησης στο διαδικτυο της αναλυτικης υλης των παραδοσεων/σημειωσεων που διδασκουν οι καθηγητες ολων των βαθμιδων
  • Οι προπτυχιακοι φοιτητες εχουν δικαιωμα να λαβουν ατοκο φοιτητικο δανειο απο καποιο πιστωτικο ιδρυμα (τραπεζα) της χωρας, η αποπληρωμη του οποιου θα ξεκινησει με την εναρξη απασχολησης η αποκτηση ατομικου εισοδηματος του φοιτητη. Οι οροι και οι συνθηκες αποπληρωμης αποφασιζονται απο κοινου απο τους υπουργους οικονομικων και και παιδειας, δια βιου μαθησης και θρησκευματων.
  • Δυνατοτητα ιδρυσης νομικου προσωπου ιδιωτικου δικαιου [ν.π.ι.δ.] (με την μορφη ΑΕ) υστερα απο προεδρικο διαταγμα των υπουργων παιδειας και οικονομικων για καθε ιδρυμα. Το ιδρυμα θα εχει μια μη μεταβιβασιμη μετοχη που θα ανηκει σε αυτο για την διαχειρηση και αξιοποιηση των πορων του.
  • Ποροι του ν.π.ι.δ. θεωρουνται κληρονομιες, κληροδοσιες και οποιεσδηποτε αλλες χαριστικες παροχες απο ντοπια η ξενη ιδιωτικη πηγη, καθως και χρηματοδοτησεις απο οποιαδηποτε ντοπια η ξενη ιδιωτικη πηγη.

Γενικα ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ η νομικη υποσταση του ασυλου και του λεγομενου “αιωνιου φοιτητη”. Παράλληλα, προβλέπεται χρηματοδότηση των ανώτατων σχολών βάσει ποιότητας και επίτευξης στόχων, ολοκλήρωση σπουδών σε τρία χρόνια, σύσταση μεταπτυχιακών σχολών και απώλεια φοιτητικής ιδιότητας σε περίπτωση μη εγγραφής σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα. Κατα τα αλλα αναμεσα σε πολλες διοικητικου χαρακτηρα διαταξεις αναφερονται και αυτες σχετικα με την φοιτητικη μεριμνα (στεγαση, σιτηση) και διευκολυνση οσον αφορα τις μετακινησεις του φοιτητη, την ψυχαγωγια, την πολιτιστικη και καλλιτεχνικη του καλλιεργεια.

Ας ξεκινησουμε με την πρωτοβαθμια-δευτεροβαθμια εκπαιδευση μια και εκει εχουμε πιο λιγα να πουμε σε σχεση με τα πανεπιστημια. Ολα τα μετρα που αφορουν τα σχολεια εχουν βασικο κινητρο την ιδιωτικη παρεμβαση στο σχολειο. Απο την διαμορωση των προγραμματων σπουδων με την μειωμενη υλη και την επιμορφωση των εκπαιδευτικων μεχρι τον “εξορθολογισμο” της υλης και την εντατικοποιηση των σπουδων, τα μετρα αυτα αποκαλυπτουν την προθεση του κεφαλαιου και της κυβερνησης να δημιουργησουν τις προϋποθεσεις διαμορφωσης φτηνου, μισομορφωμενου και ανειδικευτου εργατικου δυναμικου ακομη και απο τις πρωτες βαθμιδες εκπαιδευσης. Στο φοντο φυσικα βρισκεται και η μειωση των δαπανων για την παιδεια με μετρα οπως τα “ψηφιακα” βιβλια (το κοστος εκτυπωσης των οποιων επωμιζονται οι μαθητες και οι γονεις), η αναμορφωση των προγραμματων σπουδων και η θεσπιση ηλεκτρονικου κομβου επαγγελματικου προσανατολισμου που μεχρι προτεινως ηταν ενσωματωμενος στα σχολικα εβδομαδιαια προγραμματα. Και οι 2 αυτοι πολοι της διαμορφωσης της εκπαιδευσης απαντωνται και στα πανεπιστημια οπως θα δουμε.

Οσον αφορα, λοιπον, την τριτοβαθμια εκπαιδευση τα πραγματα εκει κι αν ειναι ξεκαθαρα.

Εδω εχουμε πλεον αμεση και απευθειας παρεμβαση της ιδιωτικης πρωτοβουλιας στην λειτουργια των εκπαιδευτικων ιδρυματων οταν το 44-46 % των ανωτερων οργανων τους αποτελειται απο “εξωπανεπιστημιακα” μελη. Οι προϋποθεσεις που αναφερονται στον νομο-πλαισιο οσον αφορα την δυνατοτητα συμμετοχης καποιου εξωτερικου μελους στο συμβουλιο του ιδρυματος ειναι για γελια. Γιατι πως να μην εκλαβει κανεις ως υποκριτικες, προϋποθεσεις που περιεχουν τις φρασεις “προσφορα στο κοινωνικο συνολο” και “κοινωνικη δραστηριοτητα”? Και οι φιλανθρωπιες και οι δωρεες που κανουν ο Βαρδινογιαννης, ο Μαρινακης και οι λοιποι μεγαλοι κεφαλαιοκρατρες μεσω των ιδρυματων τους “προσφορα στο κοινωνικο συνολο” θεωρειται. Βεβαια ολα αυτα καμια σημασια δεν εχουν γιατι στην ιδια προταση το υπουργειο παιδειας ξεκαθαριζει τι ειδους “εξωτερικα μελη” θελει για τα πανεπιστημια και τα ΤΕΙ: “γνωση και εμπειρια στον τομεα διοικησης”. Manager δηλαδη. Manager που θα κανει αυτο που λεμε στα μανατζερικα streamlining. Δηλαδη θα κοψει δαπανες. Μπορει και στο μελλον να εχει την δυνατοτητα να κοψει θεσεις. Οι βασεις ηδη μπηκαν για κατι τετοιο. Και εγω λεω οτι μπορει να ειναι και επιλεγμενος απο το μεγαλο κεφαλαιο για να καθοριζει την κατευθυνση των σπουδων (που θα ανταποκρινεται φυσικα στις αναγκες του ελληνικου κεφαλαιου), καθως και την κατευθυνση και τους στοχους των ερευνητικων δραστηριοτητων του ιδρυματος και να δουμε τιποτα ερευνες οπως αυτην της NOKIA με αποτελεσματα του τυπου “η ακτινοβολια των κινητων τηλεφωνων ειναι αβλαβης”. Για να ξεκαθαρισω κατι σε αυτο το σημειο κανεις δεν ειναι εναντιον μιας ερευνας με καθορισμενους στοχους. Το ζητημα ειναι  αν αυτοι οι στοχοι ανταποκρινονται και καλυπτουν τις αναγκες της κοινωνιας και οχι του εγχωριου η και ξενου κεφαλαιου.

Συνεχιζοντας ομως ερχομαι στο ζητημα της αξιολογησης. Η αξιολογηση απο μονη της προφανως και δεν ειναι κατι κακο. Αντιθετως ειναι κατι που χρειαζεται παντου, ποσο μαλλον στην εκπαιδευση. Το ζητημα ειναι πως γινεται, με ποια κριτηρια και με ποιες κατευθυντηριες γραμμες. Οι καθηγητες θα αξιολογουνται οντως με βαση την ικανοτητα τους η με αλλα κριτηρια? Π.χ. για το τι υλη διδασκει ο καθηγητης, αν αυτη ανταποκρινεται στις κατευθυνσεις που εχουν δωθει απο το κρατος και το κεφαλαιο και αλλα τετοια ωραια. Η αξιολογηση λοιπον ειναι αποδεκτη εφοσον περιοριζεται στην εκπαιδευτικη διαδικασια και μονο.

Ο νομος-πλαισιο μιλαει για διαρθρωση των καθηγητων βασει της απασχολησης τους αλλα πουθενα δεν αναφερεται το κυριο ζητουμενο, το οποιο ειναι να υπαρξει αμεσα μια ορθολογικη προσληψη και πληρεις μονιμοποιηση εκπαιδευτικου προσωπικου που θα καλυπτει τις αναγκες των διαφορων σχολων και τμηματων. Ειναι προφανες οτι δεν θελει κανεις να εχει εκτακτους καθηγητες η καθηγητες πληρους απασχολησης με εξωτερικες δουλειες. Καθηγητες με αποκλειστικη απασχοληση εντος των σχολων θα ειναι και πιο παραγωγικοι και πιο αποτελεσματικοι και θα ειναι πιο ευεργετικοι για την εκαστοτε σχολη. Αυτο σημαινει οτι η εκπαιδευτικη διαδικασια δεν θα υποβαθμιζεται (οπως συμβαινει τωρα με τις παρουσες συνθηκες) αλλα θα βελτιωνεται.

Για τα φοιτητικα δανεια και την καταργηση των δωρεαν συγγραματων τι να πει κανεις? Εχουν χιλιοειπωθει πραγματα που στο κατω κατω ειναι και αυτονοητα. Εγω θα πω μονο οτι ειναι προφανες οτι δεν μπορουν ολοι οι φοιτητες να πληρωνουν για τα βιβλια τους αλλα και οτι ειναι αδιανοητο να ξεκιναει κανεις την ζωη του ως εργαζομενος (ιδιαιτερα μεσα σε συνθηκες καπιταλιστικης κρισης με αυτους τους μισθους) και να ειναι χρεωμενος ποσα που αγγιζουν τα 15000-25000 ευρω απο την πρωτη μερα δουλειας λογω του φοιτητικου του δανειου.

Οσον αφορα την ιδρυση νομικων προσωπων ιδιωτικου δικαιου που θα αντιστοιχουν σε εκπαιδευτικα ιδρυματα βλεπουμε για αλλη μια φορα πως εχει μπει ο σκελετος για την παραπερα εκμεταλλευση των ΑΕΙ και των ΤΕΙ απο την ιδιωτικη πρωτοβουλια. Ο μονος λογος που μπαινει αυτη η δυνατοτητα συμφωνα με τον νομο-πλαισιο ειναι η “διαχειριση” και “αξιοποιηση” της περιουσιας του ιδρυματος. Μαλιστα. Δηλαδη για να μπορει το ιδρυμα να συναλασσεται με επιχειρησεις ιδρυουμε μια ΑΕ πανω του (π.χ. ΑΠΘ ΑΕ η κατι παρομοιο) για να ειναι νομικα καλυμμενη η συναλλαγη. Συνδυαστε το αυτο με την χρηματοδοτηση που βασιζεται στις επιδοσεις και την αξιολογηση του ιδρυματος. Σχηματιζετε την εικονα? Οχι? Ωραια λοιπον. Ας υποθεσουμε οτι ενα ΑΕΙ δεν αξιολογειται καλα, αρα λοιπον λαμβανει μειωμενη χρηματοδοτηση απο το κρατος. Το ιδρυμα δεν μπορει να πληρωσει μισθους, να συντηρησει ερευνες, να πληρωσει την διοικητικη του υποδομη, κ.λπ. Αρα λοιπον τι κανει? “Αξιοποιει” (ξεπουλαει) καποιο τμημα των εγκαταστασεων του για παραδειγμα. Δηλαδη το θετει προς ιδιωτικη εκμεταλλευση. Το πιασατε? Δεν μπαινω καν σε σεναρια “στημενων” αξιολογησεων, μην μας πουν και συνομοσιολογους.

Οι διευκολυνσεις που αναφερονται οσον αφορα την φοιτητικη μεριμνα ειναι για γελια μια και στην πραξη βλεπουμε ποσο ευκολα ακυρωνονται. Το απλο παραδειγμα του φοιτητικου εισητηριου στο λεωφορειο που τα τελευταια 2 χρονια εχει αυξηθει κατα 50 % νομιζω ειναι αρκετα. Δεν θα μπω καν σε φασιστικα περιστατικα σχετικα με την φοιτητικη στεγαση με πρωταγωνιστες τις φοιτητικες παραταξεις των 2 αστικων κομματων εξουσιας.

Τελος η καταργηση του ασυλου συνδεεται αμεσα με την ιδιωτικη εισβολη στα πανεπιστημια αφου περα απο το οτι πλεον θα επιτρεπεται η εισοδος στους χωρους του πανεπιστημιου στα φασιστοειδη της αστυνομιας (χρυσης αυγης ηθελα να πω, με συγχωρειτε), αποτελει την ουσιαστικη αδεια και προσκληση των ιδιωτων στα πανεπιστημια.

Μετα απο ολα αυτα λοιπον αναρωτιεμαι εστω και καποιος που θα αφιερωσει 15 λεπτα στο να διαβασει τον νομο-πλαισιο και αλλα 15 λεπτα στο να δει ειδησεις (ακομα και αυτες των αστικων καναλιων) πως γινεται να μην συνδεει τα προβληματα στην εκπαιδευση με τα γενικοτερα προβληματα στην κοινωνια?

(Πηγες: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=138134 , http://voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=55145 , http://www.scribd.com/doc/59341664/2011-%CE%A4%CE%B9-%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B6%CE%B5%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%91%CE%95%CE%99-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B1-%CE%A4%CE%95%CE%99-%CE%A4%CE%BF-%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%83%CF%87%CE%AD%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82)

About these ads

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: